Marjinal Maliyet Nasıl Hesaplanır (Adımlar ve Formüller)

Marjinal maliyet, artan maliyet olarak adlandırılır ve daha fazla birim üretim maliyetindeki artış veya azalış veya sadece bir müşteriye hizmet verilmesi olarak tanımlanır. Sabit maliyetlerde bir değişiklik olmadığı için marjinal maliyeti etkileyen tek faktör maliyetteki değişimlerdir.

Marjinal Maliyet Nedir?

Marjinal maliyet, başa baş noktasına ulaşıldığında ve üretilen mallar sabit maliyeti emdiğinde ve değişken maliyetler henüz hesaba katılmadığında hesaplanır. Hesaplamada, genel değişken maliyetler malzeme ve işçilik ile satış giderleri, genel gider ve yönetim gibi sabit maliyetlerdeki artıştır. Marjinal maliyet formülü, nakit akışı üretimini artırmak için kullanıldığından bir kuruluş için faydalıdır. Çoğunlukla bir müşteri için değerleme grubunda çalışan muhasebeciler ve finansal modelde yatırım bankacılığında çalışan analistler tarafından kullanılır. Bir kuruluştaki ortalama maliyet sabit olduğunda hem ortalama hem de marjinal maliyetler hemen hemen eşittir. Bir endüstride (havayolları ve otomobiller) büyük sermaye yatırımı gerekiyorsa ve yüksek ortalama maliyetler gösteriyorsa, marjinal maliyet yetersiz olacaktır. Marjinal maliyet de kaynak tahsisinde önemli bir faktördür. Optimal sonuçlara ulaşmak için üretim sürecinde kaynakların tahsisi hakkında karar vermede yönetime yardımcı olur. Yönetim, tüketicilerine sunulan her bir mal ve hizmet biriminin fiyatını değerlendirmek için marjinal maliyetin yardımını alır. Satış fiyatının ürünün marjinal maliyetinden fazla olması durumunda, gelirlerin ek maliyetten fazla olacağı anlamına gelir. Organizasyon daha sonra artan üretimle devam edebilir. Satış fiyatının bir ürünün marjinal maliyetinden düşük olması durumunda, gelirlerin ek maliyetten daha az olacağı ve organizasyonun ek üretime devam etmemesi gerektiği anlamına gelir. Marjinal Maliyet Nasıl Hesaplanır?

Marjinal Maliyet Nasıl Hesaplanır?

Marjinal maliyet, aşağıda verilen formül yardımıyla kolayca hesaplanabilir. Marjinal maliyet = maliyette değişiklik/miktarda değişiklik X Şirketi, 10.000 liradan 1000 adet ürün üretiyor. Üretimini 1500 adede çıkarmak zorunda kaldı ve toplam üretim maliyeti de 15.000 liraya yükseldi. Olacak marjinal maliyet: Marjinal maliyet = maliyette değişiklik/miktarda değişiklik Marjinal maliyet = 15000 – 10000 / 1500 – 1000 Marjinal maliyet = 5000 / 500 Marjinal maliyet = 10 Çıktıyı tek bir birim artırmanın marjinal maliyetinin 10 lira olduğunu gösteriyor. Y Şirketi günde 100 yüz maskesi üretiyor ve üretim maliyetinin 1000 lira olduğu tahmin ediliyor. Yüksek talep nedeniyle şirket, üretimini günlük 150 adede çıkarmaya karar verdi. Üretim maliyetleri artık 1700 liraydı. Şirket, üretime devam edip etmeyeceğini öğrenmek istedi. Böylece, marjinal maliyetinin bir tahminini almaya karar verdiler. Marjinal maliyet olacak Marjinal maliyet = maliyette değişiklik/miktarda değişiklik Marjinal maliyet = 1700 – 1000 / 150 – 100 Marjinal maliyet = 700 / 50 Marjinal maliyet = 14 Çıktıyı tek bir birim artırmanın marjinal maliyetinin 14 lira olduğunu gösteriyor. Daha önce üretim maliyetleri sadece 10 liraydı, ancak değişken maliyetlerin fiyatlarındaki artış marjinal maliyeti 14 liraya çıkardı.

Marjinal Maliyeti Hesaplama Adımları

Bu adımları izleyerek marjinal maliyeti hesaplamak kolaydır.

1. Maliyetteki değişimi hesaplayın

Marjinal maliyeti hesaplamanın ilk adımı, maliyetteki değişikliği hesaplamaktır. Üretim maliyetleri hem değişkenleri hem de sabit maliyetleri içerir. Maliyetlerdeki değişiklik, maliyette bir artış veya azalmayı belirleyen çıktı düzeyidir, çünkü çıktı yüksek olduğunda, yüksek maliyetlere yol açacaktır ve bunun tersi, daha düşük çıktılar daha düşük maliyetler anlamına gelir. Bunun basit bir nedeni, doğrudan üretim hacmine bağlı olan ve buna bağlı olarak azalan veya artan değişken maliyetlerin varlığıdır. Maliyetteki değişikliği hesaplamanın yollarını arıyorsanız, çıktı değişikliğinden önceki toplam maliyeti alın ve bunu yeni maliyetten veya değişiklikten sonra oluşan toplam maliyetten çıkarın.

Formül:

Toplam maliyetteki değişiklik = yeni maliyet – eski maliyet Örneğin Ahmet ve Mehmet, her biri 1500 liraya mal olan 10 motosiklet üretiyor. Motosikletlerin toplam maliyeti 10*1500 = 15000 lira. Üretim kapasitesini 15'e çıkarıyor ve şimdi maliyet fiyatı da 25000 liraya yükseldi. Toplam maliyetteki fark, Toplam maliyetteki değişiklik = yeni maliyet – eski maliyet Toplam maliyetteki değişim = 25000 – 15000 Toplam maliyetteki değişim = 10000 lira

2. Miktardaki değişikliği hesaplayın

Marjinal maliyeti hesaplamanın bir sonraki adımı, miktardaki değişikliği belirlemektir. Miktarı belirleyen çıktı düzeyidir ve ondaki bir değişiklik, miktardaki bir değişiklik yoluyla yansıtılır. Üretim seviyesinde bir artış olduğu anda miktar artacak ve tam tersi üretim seviyesindeki bir düşüş daha düşük miktara yol açacaktır. Miktardaki değişikliği hesaplamanın yollarını arıyorsanız, çıktı değişikliğinden önceki toplam miktarı alın ve yeni miktardan veya değişiklikten sonra oluşan toplam miktardan çıkarın.

Formül:

Miktardaki değişiklik = yeni miktar – eski miktar Yukarıda belirtilen örnekte, miktardaki değişiklik olacaktır. Miktardaki değişiklik = yeni miktar – eski miktar Miktar değişikliği = 15 – 10 Miktar değişikliği = 5 birim

3. Maliyetteki değişimi miktardaki değişime bölün

Marjinal maliyeti hesaplamanın son adımı, maliyetteki değişikliği miktardaki değişikliğe bölmektir. Unutmayın, marjinal maliyet, ek bir çıktı birimi üreterek ortaya çıkan maliyettir ve bu, toplam maliyette birim başına bir artıştır. Çıktı düzeyi değiştikçe değişecektir. Bu formülle marjinal maliyeti hesaplamak artık çok kolay

Formül:

Marjinal maliyet = maliyette değişiklik/miktarda değişiklik Yukarıda belirtilen örnekte, marjinal maliyet Marjinal maliyet = maliyette değişiklik/miktarda değişiklik Marjinal maliyet = 10000 / 5 Marjinal maliyet = 2000 Her ek birimin maliyeti şimdi 2000 lira iken, daha önce 1500 liraydı.

Marjinal Maliyetin Avantajları

Marjinal maliyetin avantajları aşağıdaki gibidir:
  • Üretim sürecinde kaynakların tahsisine ilişkin yararlı kararlar alınmasına yardımcı olur.
  • Bir kuruluşun, üretimin hangi noktada ölçek ekonomilerine ulaşmalarına yardımcı olacağını anlamasını sağlar.
  • Yönetimin üretimi artırmaya devam edip etmemeye veya şimdilik durdurmaya karar vermesine yardımcı olur.
  • Üretim sürecinde artan maliyetin hesaplanmasına yardımcı olur. Nakit akışını artırmak için finansal modellemede marjinal maliyet kullanılır

Marjinal Maliyet Hakkında Son Sözler

Marjinal maliyet, bir şirketin hangi noktada ölçek ekonomilerine ulaşabileceğini belirlemeye yardımcı olduğu için yönetim muhasebesindeki en iyi kavramlardan biri olarak kabul edilir, böylece genel operasyonların yanı sıra üretimi de artırabilir. [rank_math_rich_snippet id="s-4b7b65f8-f7ca-41b0-acef-061ecce8deeb"] https://www.pazarlab.com/strateji/marjinal-maliyet-hesaplama/?feed_id=478&_unique_id=61bdaff7673e3

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEO Uyumlu Web Sitesi Nasıl Yapılır?